مقالات و پایان نامه ها

پایداری زنجیره تامین:

توانمندسازها:

  • در بحث مدیریت دانش و اطلاعات، دلایل اصلی ضعف از دیدگاه خبرگان عبارت بودند از نبود پایگاه‌های داده، نبوده شبکه‌های کارآمد اینترانت، اکسترانت و اینترنت در بین اعضای زنجیره و میزان دانش پایین اعضای زنجیره.
  • با توجه به صحبت‌های انجام شده با خبرگان، ضعف ارتباطات در زنجیره تأمین صنعت فرش ماشینی کاملاً مشهود است. دلایل عمده ضعف ارتباط، وجود عدم صداقت و تعهد، کانال‌های ارتباطی نامناسب و عدم آگاهی مدیران از اهمیت ارتباطات در زنجیره تأمین می‌باشد.
  • در بحث اصول مدیریتی، فقدان فردی یا گروهی که بتواند زنجیره را هدایت کند اصلی‌ترین عامل ناکامی به شمار آمد.
  • در بحث نحوه تعامل، عدم شفافیت استراتژی‌های سازمان‌های عضو زنجیره، به عنوان اصلی‌ترین ضعف معرفی شد. اکثر شرکت‌های فعال در حیطه فرش ماشینی، فاقد هرگونه برنامه ریزی استراتژیک می‌باشند و در افق کوتاه مدت فعالیت می‌کنند که این مورد نیازمند تلاش مدیران ارشد برای تعیین چشم اندازه و استراتژی رقابتی سازمان است.

عملکرد زنجیره تامین:

  • آن چیزی که مشخص است، بقای سازمان‌ها وابسته به مشتریانش است. صنعت فرش ماشینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه کارهای زیادی برای جلب رضایت مشتریان انجام شده است اما هنوز کافی نیست. با توجه به اینکه این صنعت از سطح پایین نوآوری قرار دارد و فرش کالایی بالغ محسوب می‌شود، قیمت یکی از اصلی‌ترین موارد مورد نظر مشتریان می‌باشد. برای بالا بردن رضایت مشتری، هم باید کیفیت مناسبی داشت و هم باشد قیمت مناسبی داشت. این کار از طریق برنامه ریزی تولید مناسب در سطح شرکت و در سطح زنجیره امکان‌پذیر است.
  • در بحث هزینه، هزینه موجودی در این صنعت بالا می‌باشد زیرا به علت عدم قطعیت در میزان عرضه و نوسانات زیاد قیمت، تولیدکنندگان تمایل دارند تا مواد اولیه بیشتری ذخیره کنند تا خط تولید آن‌ها با مشکل کمتری مواجه شود. هزینه تولید در این صنعت بالا است زیرا اصول اولیه تولید مانند کارسنجی و زمان‌سنجی به‌طور مناسب در این صنعت پیاده سازی نمی‌شود.
  • در بحث محصول، ایجاد نوآوری در کالا سخت می‌باشد و نوآوری بیشتر در قسمت طرح صورت می‌گیرد. به علت عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی، چرخه عمر طرح‌های ارائه شده پایین است.
  • در بحث مالی، بهره برداری از ظرفیت در این صنعت نسبتا مناسب است. اما سهم و موقعیت فرش ماشینی ایران در بازارهای صادراتی روبه کاهش است که علت اصلی آن بالا بودن هزینه تمام شده می باشد.
  • در بحث عرضه کننده، ضعف بسیار زیادی دیده می‌شود زیرا در این صنعت بیشتر به خریداران توجه می‌شود. مباحثی مانند قراردادهای بلند مدت با عرضه کنندگان (از نظر قیمت، هزینه، تحویل به‌موقع و …)، مشارکت عرضه کنندگان در برنامه ریزی فرآیند و … در این صنعت وجود ندارد یا بسیار اندک است.
  • مباحث مربوط به کارمندان و کارگران در حد متوسطی در این صنعت دیده می‌شود. در بحث کارمند یابی بیشتر روی مهارت افراد دقت می‌شود و مسائل روانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این مورد می‌تواند باعث ایجاد اختلال در شرکت شود (یکی از دلایل نرخ بالای جابجایی نیروی کار در این صنعت، عدم دقت به مسائل روانی افراد می‌باشد). در بحث آموزش کارمندان، آموزش‌ها بیشتر  در حین خدمت بوده و سازوکار مشخصی ندارند.
  • در بحث زنجیره، میزان موجودی در این صنعت بالاست زیرا سیستم تولید بر مبنای ساخت برای ذخیره است نه ساخت بر اساس سفارش. از دیگر عواملی که باعث بالا بودن میزان موجودی در زنجیره تامین است، اثر شلاق چرمی می باشد. میزان آلودگی در مراحل تولید نخ و رنگرزی بالا و در سایر مراحل کم می باشد.

پایداری زنجیره تامین:

  • طبق نظر خبرگان، توجه به موارد زیست محیطی در این صنعت در حد متوسطی قرار دارد. زیرا شرکت‌های رنگرزی و ریسندگی، به الزامات زیست محیطی توجه دارند و شرکت‌های بافت و تکمیل نیز با جمع آوری ضایعات و استفاده مجدد از آن‌ها به این مورد کمک می‌کنند.
  • در بعد اجتماعی، ضعف‌هایی در صنعت مشاهده می‌شود. سروصدای ایجاد شده در شرکت‌ها بالا می‌باشد و معمولاً کارگران که نیازی نیست در کنار دستگاه‌های پر سروصدا کار کنند در آن قسمت مشغول به کار هستند. توجه به آزادی‌های انسانی، ایجاد فرصت‌های ارتقاء و برنامه‌های ایمنی شغلی در این صنعت کمتر دیده می‌شود. با توجه به سختی کار، استفاده از افراد معلول در قسمت تولید بسیار نادر است و در قسمت پشتیبانی نیز محدود است.
  • در بعد اقتصادی، میزان سودآوری صنعت در حال حاضر مناسب است اما سهم بازار با توجه به افزایش رقابت جهانی در حال کاهش است. میزان درآمد ناشی از بازیافت به نسبت خوب است و به‌طور کلی عملکرد اقتصادی در حال حاضر مناسب است اما به نظر می‌رسد با ورود رقبای خارجی، این سهم در سال‌های آتی کاهش یابد.